PRACOWNIE - WTZ Polkowice - Warsztat Terapii Zajęciowej w Polkowicach

SZUKAJ
Idź do spisu treści

Menu główne:

PRACOWNIE

O NAS

Pracownia artystyczna...

Pracownia artystyczna jest miejscem, w którym uczestnicy tworzą wiele ciekawych prac za pomocą różnych technik plastycznych. Każdy znajdzie dla siebie taką technikę, dzięki której może realizować pomysły i urzeczywistniać marzenia. Nasi uczestnicy uczą się rysować oraz malować różnego rodzaju kredkami i farbami. Wykonują także gipsowe odlewy, którym potem nadają barwy i kształty. Tutaj osoby niepełnosprawne zmieniają różnego rodzaju materiały artystyczne
takie jak papier, plastelina, filc, itp., w piękne i przestrzenne przedmioty.

Głównym zadaniem warsztatu jest rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, więc w pracowni artystycznej uczestnicy uczą się obsługiwać kserokopiarkę. Czynności te pomagają im w ćwiczeniu koordynacji wzrokowo - ruchowej, rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i funkcji przystosowawczych.

Pracownia krawiecka...

Podczas zajęć w pracowni krawieckiej uczymy się estetycznego wyszywania ręcznego za pomocą haftu krzyżykowego oraz ściegiem prostym po wzorze. Posługując się prostymi akcesoriami krawieckimi oraz maszyną do szycia rozwijamy swoją wyobraźnię, dzięki czemu powstaje wiele interesujących prac. W ramach zajęć wykonujemy ozdoby świąteczne oraz na różne okazje, poduszki, półfartuszki kuchenne i rękawice, obrusy i serwetki, poszewki na poduszki i kołdrę.

W ramach terapii prowadzonej w pracowni krawieckiej nabywamy umiejętności, które są pomocne w prostych pracach krawieckich w domu -  nauka zszywania dwóch rozprutych kawałków materiału ręcznie lub na maszynie, estetyczne wszywanie guzików, wszycie zamka oraz zatrzasków. Podczas zajęć w pracowni krawieckiej uczymy się również przygotowywania stanowiska do prasowania oraz poprawnego posługiwania się żelazkiem – dobór temperatury do prasowanej tkaniny. Podczas terapii nabywamy umiejętności estetycznego dekorowania stołów za pomocą obrusów i serwetek na różne imprezy okolicznościowe organizowane na terenie warsztatu oraz samodzielnie przygotowujemy stroje na różne okazje i występy.

Pracownia edukacji i umiejętności życia codziennego...

Podczas zajęć prowadzonych w  pracowni edukacji i umiejętności życia codziennego uczestnicy uczą się: planowania miesięcznego rozdysponowania dostępnych  źródeł dochodu uczestników. Polega to  na ćwiczeniach,  do których wykorzystywana jest fikcyjna gotówka odpowiadająca rzeczywistym  dochodom  uczestnika ( renta, zasiłki), jak również ewentualne przyszłe wynagrodzenie. W ramach posiadanych środków planować będą wydatki. Pozwoli to na zaobserwowanie skutków dokonywania zakupów, nauczy dokonywania wyborów pozwalających na życie samodzielne.

Ponadto rozwijane są  takie umiejętności jak:  poszerzenie wiadomości o świecie i zjawiskach przyrody, nauka wypełniania druków, pisania podań, adresowania kopert, nauka poprawnej wypowiedzi- wzbogacania słownictwa, poprawnego pisania z uwzględnieniem zasad ortografii i interpunkcji, umiejętności poprawnego czytania, zapoznawanie się z działalnością instytucji pożytku publicznego, rozwój manualny poprzez wytwarzanie prac z zastosowaniem różnorodnych  materiałów.

Pracownia gospodarstwa domowego...

Osoby, które uczestniczą w zajęciach w pracowni gospodarstwa domowego utrwalają swoje umiejętności związane z kuchnią i przygotowywanymi tam potrawami oraz kulturą spożywania posiłków. Poznają techniki nakrywania i dekorowania stołu, planowaniu niezbędnych zakupów i robienia ich wraz z instruktorem.



Osoby, które uczestniczą w zajęciach tej pracowni rozwijają również swoje umiejętności obsługi urządzeń gospodarstwa domowego (piec elektryczny, zmywarka, czajnik bezprzewodowy, robot kuchenny, maszynka do rozdrabniania warzyw, pralki automatycznej , prawidłowego użytkowania lodówki i zamrażarki). Uczestnicy w trakcie zajęć w pracowni muszą zwrócić szczególną uwagę na dbanie o własne bezpieczeństwo oraz przestrzegania ogólnych zasad higieny.

Celem udziału uczestników w w/w pracowni jest kształtowanie samodzielności w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych. Zajęcia te pozytywnie wpływają na samopoczucie, wzmacniają poczucie własnej wartości, wiary we własne możliwości, poczucie odpowiedzialności, a także uczą wykonywania pracy zespołowej.

Pracownia komputerowa...

Zajęcia w pracowni komputerowej pozwalają zdobyć i doskonalić wiedzę na temat podstawowej obsługi komputera. Zadania w pracowni dobierane są w zależności od możliwości fizycznych i intelektualnych uczestników.


Pracownia jest wyposażona w 6 stanowisk komputerowych połączonych w sieci, dostęp do internetu, sprzęt komputerowy (tablety graficzne, drukarka, skaner).

Podczas zajęć uczestnicy uczą się m.in. korzystania z oprogramowania wchodzącego w pakietu Open Office (Writer, Calc), Paint, Mozilla Firefox, Gimp, Windows Movie Maker, Sony Vegas itp.. Dzięki temu oprogramowaniu uczestnicy podczas zajęć terapeutycznych tworzą m.in. dyplomy, plakaty, wizytówki, zaproszenia, prezentacje, montują i edytują filmy, edytują zdjęcia itp..

Zdjęcia pamiątkowe oraz filmy z imprez okolicznościowych
, innych projektow i wydarzeń są wykonywane urządzeniami znajdującym się na wyposażeniu pracowni takimi jak:  aparat cyfrowy, kamera cyfrowa. Wykonywanie nawet prostych prac podczas zajęć w pracowni kształtuje sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwija logiczne myślenie.

Pracownia rękodzielnicza...

Zajęcia terapeutyczne prowadzone w pracowni rękodzielniczej mają na celu przekazanie uczestnikom Warsztatu wiedzy i umiejętności niezbędnych do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego, a także podjęcia w przyszłości zatrudnienia.

Uczestnicy w ramach zajęć uczą się w jaki sposób prawidłowo przygotowywać stanowiska, materiały oraz narzędzia do pracy. Szczególne znaczenie w tych działaniach ma dobór i przygotowywanie odpowiednich narzędzi wraz z materiałami do powierzonego zadania.

Osoby biorące udział w terapii pod nadzorem opiekuna pracowni samodzielnie dobierają wiertła do średnicy otworu oraz rodzaju materiału, wymieniają wiertła i wiercą.

Wskazują odpowiednią grubość papieru ściernego oraz szlifują powierzchnie drewniane. Wszystkie elementy poddawane obróbce zawsze są przygotowywane przez samych uczestników i tak w zależności od powierzonego zadania wyrzynają elementy ze sklejki oraz drewna litego i listew modelarskich za pomocą wyrzynarki stołowej i ręcznej. Podczas wykonywania tych czynności osoby rehabilitowane przygotowują i dobierają narzędzia ścierne i tnące. Gotowe elementy po wstępnej obróbce zawsze podlegają przygotowaniu do odpowiedniego łączenia za pomocą starannie dobranych klei, wkrętów, gwoździ, zszywek i sylikonów .

Uczestnicy uczą się metod oraz sposobów skutecznego łączenia materiałów tak by w przyszłości mogli samodzielnie usuwać usterki powstałe w skutek eksploatacji, a także wykonywać zupełnie nowe przedmioty. W taki sposób powstają między innymi ramy do obrazów, półki, obudowy na grzejniki, rzeźby, breloczki do kluczy, drewniane modele. Ponadto uczestnicy nabywają umiejętności w takich czynnościach jak np. wymiana syfonu w zlewozmywaku, kładzenie wykładzin podłogowych, uszczelnianie okien. Uczestnicy w ramach zajęć rękodzielniczych mogą nabywać umiejętności w prawidłowym malowaniu pomieszczeń, renowacji spękanych tynków, gruntowaniu oraz szpachlowaniu podłoży pod farbę oraz jej właściwy wybór i sposób nanoszenia to jedne z wielu czynności jakie są realizowane.

Wśród tych działań zawsze ujawniają się osoby posiadające pewne predyspozycje do wykonywania powierzonych zadań. w związku z tym dobór czynności do osoby zawsze traktowany jest indywidualnie, a każdy z uczestników otrzymuje szansę samorealizacji co pozostaje niezbędne do prawidłowego usamodzielnienia. W ramach przełamywania barier i walki ze stresem związanym z środowiskiem społecznym, uczestnicy biorą udział w zajęciach wokalnych i krótkich inscenizacjach, do których podczas wielogodzinnych prób ćwiczą role i wykonują samodzielnie niezbędne rekwizyty przy choreografii. Dzięki tym działaniom uświadamiają sobie poczucie własnej wartości, a także wygrywają walkę z lękiem przed otoczeniem.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego